• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
דעות

טכנולוגיות מתקדמות ויקרות? מחלת דור ה-Y מצריכה רפואה אחרת לגמרי

בימים שבהם ועדת הסל דנה בטכנולוגיות החדשניות ביותר, צריך לדבר על העקה כמחלת הדור ולהכניס למערכת הבריאות בישראל פרקטיקות מוכחות, זולות ובעלות השפעה מיטיבה ואף גדולה יותר

"בארה"ב פותחו קורסים של מיינדפולנס להפחתת לחץ כחלק מהארסנל הטיפולי, ובאנגליה רופא יכול לתת היום מרשם ליוגה". צילום אילוסטרציה

בימים אלה, כמדי שנה, דנה ועדת סל התרופות בטכנולוגיות חדשות. המנגנונים של גוף האדם ומקורן של מחלות הולכים ומתבררים ועימם יש בידינו יותר ויותר תרופות ואמצעים לריפוי. מחלות הלב וכלי דם ומחלות הסרטן, הסיבות העיקריות לתמותה ולתחלואה, ניתנות היום לריפוי, לשליטה ולאיזון.

מאידך, הולכות ומצטברות העדויות המדעיות לקשר ההדוק בין גוף לנפש, כי הגורמים לכאב ולסבל האנושי אינם גופניים בלבד וכי תרופות לעתים קרובות מדכאות את תסמיני המחלה אך אינן מטפלות בשורשיה. התלקחות של מחלות כרוניות ותפקוד מערכת החיסון קשורים קשר הדוק למצבים רגשיים ומוחמרים במצב הדחק הכרוני שבו שרוי האדם בעולם המודרני.

דחק (עקה, Stress) היא התגובה לגירוי הנתפש כמאיים על השלמות הפיזית או הנפשית. הסיבה יכולה להיות חיצונית או פנימית, להתקיים במציאות או רק בתודעה. תגובת הדחק,  הכוללת האצת הדופק, עלייה בלחץ הדם, הרחבת אישונים ודריכות בשרירים, היא מנגנון הישרדותי ששימש את האדם הקדמון לבריחה או ללחימה (Fight or Flight) למול איום. התגובה אינה נחוצה עוד בעולם המודרני אך היא ממשיכה לפעול ויתרה מכך: הלחץ הפך להיות כרוני, הורמוני הלחץ המופרשים כל העת משפיעים לרעה על מערכות הגוף השונות והוא מהווה מקור עיקרי לחרדה, לחוסר שינה, שחיקה, דיכאון ולכאבים כרוניים כגון כאבי גב וכאבי ראש, ששכיחותם הגיעה למימדים של מגיפה ועלותם למשק ענקית.

לרפואה המתקדמת יש מענה למחלות רבות, אך דווקא ללחץ ולתופעות הנלוות אליו, אין פתרון. תוחלת החיים עלתה אך איכותם נפגעה. הציפיה המופרכת שגורם חיצוני יתקן את מצב העקה הופכת להיות חלק מהבעיה ואיתה ההזדקקות לאמצעים מטשטשי מציאות כמו התמכרויות לאוכל, מסכים, אלכוהול, סמים, תרופות ועוד.

החדשנות הרפואית עצמה, עם היכולת לנטר את מדדי החיים שלנו בזמן אמת, עוד תחריף את החרדה שתביא איתה הידיעה שלחץ הדם שלנו, למשל, עלה בזה הרגע. דור ה-Y, המחובר תמיד לרשתות החברתיות, חשוף למגמות אלו ביתר שאת.

טיפול בלחץ ובהשפעתו השלילית על בריאות ואיכות חיים         

לאופן התייחסותנו ולדרך שבה אנחנו תופשים את הלחץ השפעה רבה. בעוד שהתגובות האוטומטיות ללחץ מחמירות את השפעתו, התייחסות הנושאת איתה מודעות, המזהה את סימני הלחץ ומביטה בו עם פרספקטיבה (שכן היום חיינו אינם באמת בסכנה) ממתנת אותו ומייצרת בפניו חוסן פנימי.

קבלת הכאב כמצב נתון שניתן לעבוד אותו הוכחה במחקרים כמשככת כאבים לא פחות מהתרופות העוצמתיות ביותר. בשנות ה-70 הובאו מהמזרח למערב פרקטיקות כמו יוגה ומדיטציית מיינדפולנס אשר הוכחו מחקרית כמפחיתות לחץ, חרדה ושחיקה, משככות כאבים, מורידות לחץ דם ומפחיתות צריכת שירותי רפואה. מחקרים הראו שינויים אנטומיים במוח לאחר תרגול שלהן במשך שלושה חודשים. בבסיס גישות אלו ההשקפה שהאדם הוא האחראי לבריאותו, והתלות בגורם חיצוני פוחתת. בנוסף, הן מוסיפות מימד רוחני שחסר בעולמנו התזזיתי. בארה"ב פותחו קורסים של מיינדפולנס להפחתת לחץ כחלק מהארסנל הטיפולי, ובאנגליה רופא יכול לתת היום מרשם ליוגה. אפליקציה למיינדפולנס ניתנת חינם למבוטחים. לא מדובר בניו אייג', מיסטיקה או אמונה: אלו פרקטיקות שתועלתן הוכחה.

בעידן שהמחסור ברופאים גובר וזמינותם תפחת, החשיבות של היכולת לטיפול עצמי (Self Care) תגדל עוד יותר. הגיע הזמן שהרפואה המערבית גם בארץ תאמץ שיטות אלו כטיפול לכל דבר.

בימים שבהם ועדת סל הבריאות דנה בטכנולוגיות החדשניות ביותר, אפשר וצריך לדבר על העקה כמחלת הדור ולהכניס למערכת הבריאות פרקטיקות מוכחות, זולות ובעלות השפעה גדולה יותר מרבות מהטכנולוגיות הללו.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  עקה,  סטרס,  מיינדפולנס,  יוגה,  סל הבריאות,  דור ה-Y,  דעות,  חדשות
תגובות
28.10.2019, 19:41

תודה על מאמרך

ראה סיכום כנס שהתקיים בישראל : התמודדות עם שחיקה בקרב רופאים
'הרפואה' כרך 154 חוב' 9 (ספט 2015)

העקה והשחיקה לא נעצרות בנו

תודה ד״ר קרן יער, השחיקה פוגעת אכן בכולם. לשחיקה בקרב רופאים והצורך הדחוף לגעת בה התייחסתי בהרחבה במאמרי הקודם כאן

אנונימי/ת
28.10.2019, 19:49

תודה על המאמר, בהחלט חלק מבסיס עובדתי רחב שקיים