מחקרים

מיקרוביום המעי בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולים ממצאים ראשונים בדבר ההשפעה של השינוי בהרכב אוכלוסיית הפטריות וחדירות המעי בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז

Dysbiosis (שיבוש של האיזון בין אוכלוסיות החיידקים) של אוכלוסיית חיידקי המעי, הינו בעל תפקיד פוטנציאלי בפתופיזיולוגיה של ADHD (attention-deficit/hyperactivity disorder). המרכיב הפטרייתי של מיקרוביום המעי, או בשמו השני מיקרוביוטה, הינו קבוצה מגוונת ביותר של אאוקריאוטים רב-תאיים, בעלי השפעה אפשרית על חדירות המעי של המארח.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Child Psychology and Psychiatry, ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של דיסביוזיס של המיקוביוטה הפטיירתי וחדירות המעי על ADHD.

במסגרת מחקר זה נאספו דגימות צואה מ-35 ילדים עם ADHD ומ-35 בקרות בריאות. DNA מלא הופק מהדגימות ואזורי ITSי(internal transcribed spacer) רוצפו בעזרת כלי NGSי(next-generation sequencing) בעלי תפוקה גבוה. בעזרת כלים של ביואינפורמטיקה בוצעה השוואה טוקסונומית בין הנבדקים עם ADHD לבקרות הבריאות. לבסוף, בוצע בדיקת חדירות in vitroי(Caco- 2 cell layer), וזאת כדי להעריך את ההשפעה הביולוגית של הדיסביוזיס הפטרייתי על פעילות המחסום הפתיליאלי של המעי.

תוצאות המחקר הדגימו, כי מגוון ה-β (גיוון המינים בין שתי קבוצות), אך לא מגוון ה-α (מגוון המינים בתוך קבוצה), שיקף את ההבדלים בהרכב הפטרייתית בין ADHD וקבוצת ביקורת. ברמת הפילום, קבוצת ADHD הציגה שפע גבוה משמעותית של Ascomycota ושפע נמוך משמעותית של Basidiomycota, בהשוואה לקבוצת הביקורת. ברמת הסוג, השפע של קנדידה (במיוחד קנדידה אלביקנס) גדל באופן משמעותי בחולי ADHD, בהשוואה לביקורות. לבסוף, בדיקת חדירות המעי הדגימה כי הפרשות של C. albicans הגבירו באופן משמעותי את החדירות של תאי Caco-2.

מתוצאות מחקר זה עולים ממצאים ראשונים מסוגם, באשר להשפעה של בינוי דיסביוזיס במיקרוביום הפטרייתי של ילדים עם ADHD, וזאת תוך שימוש בפלטפורמת NGS. תוצאות אלו מראות כי הדיסביוזיס פטרייתי קשורה לשינויים בחדירות המעי של ילדים עם ADHD.

מקור:

Wang, L.-J., Li, S.-C., Yeh, Y.-M., Lee, S.-Y., Kuo, H.-C. and Yang, C.-Y. (2023), Gut mycobiome dysbiosis and its impact on intestinal permeability in attention-deficit/hyperactivity disorder. J Child Psychol Psychiatr, 64: 1280-1291. https://doi.org/10.1111/jcpp.13779

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעת קשב,  ADHD,  מיקרוביום המעי,  חדירות המעי
תגובות