• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

תופעה: צוותים רפואי מצטלמים עם מטופלים מורדמים למטרות מסחריות

מאות מקרים של פגיעה בצנעת הפרט של מטופלים מדווחים למשרד הבריאות | ד"ר בועז לב, נציב קבילות הציבור למקצועות הרפואה: "נפעיל את פקודת הרופאים ולא נבחל בהליכים משמעתיים"

"לא ראוי להצטלם על רקע המטופלים כאילו היו תפאורה". צילום: אילוסטרציה

עם העלייה במספר המקרים שבהם אנשי צוותים רפואיים מצטלמים עם מטופלים מורדמים ללא ידיעתם או הסכמתם ושימוש בתמונות, דנה ועדת הבריאות של הכנסת הבוקר (א') בשמירה על צנעת הפרט של מטופלים במערכת הבריאות. בין אם מדובר בצילום ללא פנים שהמיקוד הוא באיברים המטופלים לצורך פרסומת – לרופא שיניים, לפלסטיקאי או אחר, או בצילום למטרות אחרות – מדובר בתופעה נפסדת.

"צילום של מטופלים מתבצע לעתים לצורכי התייעצות מקצועית או התמקצעות", פתח יו"ר הוועדה אוריאל בוסו את הדיון והמשיך: "הצילום אמור להתבצע רק אם יש סיבה ראויה לתעד את המפגש הרפואי, וגם אז יש ליידע ולקבל את הסכמתו של המטופל. אל מול מרבית צוותי הרפואה שעושים את עבודתם בצורה נאמנה ומקצועיות, ישנם מקרי הקצה חמורים ביותר של הפרת פרטיות החולים שהיא זכות יסודית בסיסית של כל אדם ואי אפשר לקבל כל זילות או פגיעה בכך".

טליה בן אבי-שטיינברג, הממונה לשוויון המגדרי ויועצת לענייני נשים במשרד הבריאות, ציינה בדיון כי המשרד יקים בתוך שלושה חודשים צוות עבודה בשיתוף הלשכה האתית של ההסתדרות הרפואית, להעלאת המודעות לנושא במרכזים רפואיים ובקופות החולים.

אך לא רק הסברה והעלאת המודעות. ד"ר בועז לב, נציב קבילות הציבור למקצועות הרפואיים במשרד הבריאות, עדכן את חברי הוועדה כי ההסתדרות הרפואית הוציאה מכתבי אזהרה למעורבים. "אם אותם אנשים יחזרו לסורם וימשיכו לפרסם, תפקידינו לבדוק אם זה עובר את הרף של התנהגות בלתי הולמת של רופא. על פי פקודת הרופאים ניתן להעמיד אותם להליכים משמעתיים ואנחנו לא נבחל בזה". הוא הוסיף ואמר כי בחלק מהמקרים רופאים אמרו שלא היו מודעים והסירו התמונות.

"מצער לראות אירועים של צילומים המוניים של צוותים רפואיים בניתוחים מורכבים כמו השתלות, מעל גופו של המטופל המורדם. זה לא סטרילי, לא בטיחותי ולא ראוי גם אם המטופל לא מזוהה. התיעוד הרפואי לא נועד לפרסומות לרופא או לפוסטים בפייסבוק ובאינסטגרם", אמרה יעל שרר, מנכ"לית הלובי למלחמה באלימות מינית. "לא ראוי להצטלם על רקע המטופלים כאילו היו תפאורה. העברנו מאות מקרים למשרד הבריאות וזה לא הכל. בחלק טיפלנו ישירות מול בתי החולים. במרפאות ובמכונים הפרטיים זה יותר מורכב כי אין מבנה היררכי ומנהל שניתן לפנות אליו והרבה מהמקרים מגיעים דווקא משם. גם כשהצילום מתבצע לצורכי התייעצות רפואית, קורה שתמונות דולפות כי זה לא מאובטח".

גלית נויפלד, מנהלת מחקר ופיתוח ידע ב"קרן בריאה", שיתפה מנסיונה: "צילמו אותי במהלך פרוצדורה רפואית בשיניים בלי רשותי ואחר כך גיליתי שמשתמשים בזה להוראת של רפאות שיניים ובעיני זה פוגעני מאוד. אני איבדתי את האמון ברופא הזה ולא הלכתי אליו שוב. מגיעות אלינו פניות רבות של נשים שלעתים אפילו נמנעות מללכת להליכים רפואיים בגלל החשש הזה ועלולות להיות לכך השלכות רפואיות".

גם שימוש בלעג למטופלים מורדמים או לדבר במונחים שהם אינם מבינים על מנת ללעוג להם, הם פרקטיקות נפסדות שהגיעו לאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות פגיעה מינית, כך סיפרה מיה אוברבאום, ראש תחום קשרי ממשל וקידום מדיניות, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית.

בתום הדיון קרא יו"ר הוועדה ח"כ בוסו לכלל המנהלים במוסדות הרפואה לחדד את הנהלים בתחום שמירה על פרטיותם של המטופלים וביקש לקבל עדכון מפעילות הוועדה שיקים משרד הבריאות לקידום הנושא.

נושאים קשורים:  צנעת הפרט,  פייסבוק,  אינסטגרם,  פגיעה בפרטיות,  חדשות,  ד"ר בועז לב,  בתי חולים
תגובות
אנונימי/ת
06.03.2023, 19:43

שאלה אמיתית, ומבקש לנסות בכוח לשמור את ההערות הנבזיות לעצמכם. אני מבקש ללמוד ולהשתפר.

מדוע צילום של איבר מנותח, או טורסו מנותח, *ללא פנים* וללא יכולת זיהוי, הינו מעשה פגום, שגוי, לא ראוי?
אני יכול להצטלם בחוף הים או בשוק כשהאנשים משמשים לי לתפאורה.
ושוב, מדבר על צילום ללא פרט מזהה של המטופל, לצורך פרסומי (וכמובן ללא איברי מין/ סיפור מיני)

תודה לעונים ברצינות

אנונימי/ת
06.03.2023, 21:53

בחוף הים או בשוק לא מדובר במי שהפקיד את גופו בידי צוות רפואי. שימוש במטופל כ"כרקע" בסביבה של מתקן רפואי הוא מבזה ומשפיל. זו אמורה להיות סביבה עם רגישות גבוהה לכבוד האדם.

אנונימי/ת
06.03.2023, 22:32

היית רוצה שיצלמו את גופך בלי הסכמה שלך ? גם אם לא ניתן לזהות שמדובר בך?
מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך, וזה כולל מטופלים, גם רופא בשר ודם ויכול למצוא את עצמו בעמדת המטופל.

אנונימי/ת
07.03.2023, 03:16

לעניות דעתי גם בשוק וגם בחוף ים חל איסור על צילום כשיש ברקע אנשים. זה מחטף. קיימות כבר תביעות על סוגיית צילום אקראי ללא הסכמה. לגבי חדרי ניתוח ובכלל בתי חולים בהחלט זו תופעה חריגה, לא מכבדת ונעדרת כול רגישות.
התופעה הזו פסולה ואינה ראויה כלל וכלל. זה להצלם ליד גופה! או להצלם במלחמה על רקע הרוגים!! אין בזה טקט לא לדבר על תועלת.
אפשר לבקש מדוברות בית החולים לצלם במסגרת נוהל תקין.

אנונימי/ת
06.03.2023, 19:47

ובכתבה מיד בהמשך אנו רואים תמונות מניתוח של אישה שהוצא מגופה צעצוע מין.
מה אנו למדים מכך? כלום. האם יש כאן ערך לימודי כלשהו מעבר לפן הפיקנטי רכילותי? לא ממש..

שאלות שלא במקום
אם רוצים לצלם בקשו אישור. לא בקשתם אישור? אסור לצלם בשום מקרה.
ומשרד הבריאות מתרשל כרגיל. במקום להודיע על השהיה מעבודה של כול מי שמצלם (ללא הסכמה בכתב) והגשת תלונה במשטרה הם יעשו "ברורים". אסור לצלם וזהו.

אנונימי/ת
07.03.2023, 12:43

אם יש כל כך הרבה שמצלמים, אז אלו שאלות מאד במקום - כדי שניתן יהיה להסביר ולשנות את התרבות.
על מה עוד כבודו אוסר לשאול?