• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
חדשות

"טבע" גרמה למגיפת האופיואידים ותפצה בתרופות נגד התמכרות

על פי תנאי הסכם הפשרה עם התובע הכללי של רוד איילנד, "טבע" תשלם למדינה 21 מיליון דולר ותספק ללא תמורה את תרופותיה לטיפול בהתמכרות לאופיואידים בהיקף של 78.5 מיליון דולר

בניין חברת טבע בקנדה. צילום: שאטרסטוק

חברת התרופות טבע ארה"ב הודיעה אתמול (ב') כי הגיעה להסכם עם התובע הכללי של מדינת רוד איילנד בתביעה נגדה בחלקה במגיפת האופיואידים במדינה.

על פי תנאי ההסדר, "טבע" תשלם לרוד איילנד 21 מיליון דולר על פני פרק זמן של 13 שנים ותספק את התרופה הגנרית buprenorphineי(naloxone) וכן תספק ללא תמורה היקף משמעותי של תרופת Suboxone לטיפול בהתמכרויות לאופיואידים בשווי כולל המוערך ב-78.5 מיליון דולר על פני עשר שנים.

כזכור, בדצמבר אשתקד חבר מושבעים בניו יורק מצא את חברת התרופות טבע בין הגורמים האחראים למגיפת ההתמכרות לאופיואידים, משככי כאבים נרקוטיים, וזאת בעקבות מדיניות השיווק האגרסיבית שנקטה. ההערכה היא כי ההתמכרות למשככי כאבים נרקוטיים גרמה למותם של כ-500 אלף אמריקאים ב-20 השנים האחרונות.

החלטת חבר המושבעים התקבלה במשפט שבו תבעה מדינת ניו יורק ושניים ממחוזותיה את חברת טבע ויצרניות אחרות של אופיואידים. בתביעה נטען כי מדיניות השיווק האגרסיבית של חברות התרופות המעיטה בסיכוני ההתמכרות למשככי הכאבים וכי החברה ניסתה להרחיב את השימוש בהם מעבר להתוויה המקורית שהיתה לשם שיכוך כאבים מתפרצים בקרב חולים במחלות סופניות. נגד חברת טבע הוגשו כ-3,300 תביעות דומות, מרביתן אוחדו לתיק אחד המתנהל במדינת אוהיו.

תרופת buprenorphineי(naloxone) היא התרופה המרכזית לטיפול בהתמכרות לאופיואידים ונחשבת ל"תקן הזהב". Naloxone היא תרופה מצילת חיים שיכולה לגרום להיפוך מנת יתר מאופיואידים.

בהודעת החברה נמסר כי מבנה ההסכם עולה בקנה אחד עם ההסכמים ש"טבע" הודיעה עליהם לאחרונה וכולל גם הוא רכיב משמעותי של אספקת התרופות בהיקף העונה על הצורך הנוכחי במדינת רוד איילנד במשך עשר השנים הבאות, תוך הוספת הוצאות עבור המשפט, שהיה אמור להתחיל ב-16 במרץ 2022. החברה ממשיכה לנהל משא ומתן פעיל על מנת להגיע להסדר כלל-מדינתי בארה"ב. ההסכם אינו כולל הודאה בעוולה והחברה תמשיך להגן על עצמה בבית המשפט במדינות שבהן לא הגענו לתנאי הסכם פשרה.

נושאים קשורים:  משככי כאבים,  תביעה,  רוד איילנד,  התמכרות לאופיואידים,  חדשות,  חברת טבע
תגובות
אנונימי/ת
22.03.2022, 22:58

חצי מליון אמריקאים נרצחו בגלל מתן תרופה והכותרת עוסקת בכסף???

אנונימי/ת
25.03.2022, 14:27

והפקולטה לרפואה בת"א עדיין ע"ש משפחת סאקלר... איזה בושה לנו ...

אנונימי/ת
30.03.2022, 13:02

ביזיון ממש, אף אחד לא הכריח רופאי אה״ב לרשום כמויות מופרזות של התרופות האלה למטופלים שלהם! או כנראה אין שם צורך במרשם רופא?