top of page

גיליון חודש יולי 2021

דבר העורכת

אנו שמחים להציג בפניכם את גיליון מספר 13 של  "התמכרויות בישראל", העיתון הרשמי של 'אילסם' - החברה הישראלית לרפואה וטיפול בהתמכרויות.

העיתון כולל ארבעה מדורים קבועים: "דבר יו"ר אילסם"- ד"ר איתי בסר , "חדשות מתחום ההתמכרויות בשטח" הכולל סקירה אודות הקורה בשטח בתחום ההתמכרויות בישראל,   "זרקור על ספרים וכתבים חדשים בתחום ההתמכרויות",  הכולל גם מבחר מאמרים שהתפרסמו לחברי אילסם לאחרונה בכתבי עת בינלאומיים.  "מדור כנסים וימי עיון"-  במדור ניתן מידע אודות כנסים העתידים להתרחש בעתיד הקרוב בין אם ביוזמת או בחסות אילסם ובין אם על ידי ארגונים אחרים העוסקים בהתמכרויות בארץ ובעולם.

העיתון, כמו "אילסם" ותחום ההתמכרויות בכלל, הוא אקלקטי ומולטי-דיסציפלינארי. בעיתון חדשות ועדכונים לאנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות העוסקים בהתמכרויות.
אנו קוראים לכל חברי "אילסם" לשתף באירועים ובכנסים עתידים בכדי שנוכל לתת להם ייצוג גם בעיתון.

אנא שלחו את החומר לכתובת המייל:  hagitbo@gmail.com נשמח לפרסם כל דבר בעל עניין לחברים.

 

ד"ר חגית בוני-נח,

עורכת עיתון התמכרויות בישראל

חגית.jpg

שלום לכולם,

שנת 2020 חלפה עברה לה, שנה שתיחקק בהיסטוריה האנושית כשנה מאתגרת אשר חייבה אותנו כפרט וכחברה כאחד לבצע שינויים עמוקים באופן התנהלותנו, תקופה אשר הצריכה גמישות מחשבתית ושינוי תפיסתי הן בחיינו האישיים והן בחיים המקצועיים. מחקרים שנעשו (ועדיין נערכים) מחודש מרץ 2020 מדגימים עליה של עד 30% בשיעור הפונים לקבלת מענה נפשי, בעיקר בשל תסמיני דכאון וחרדה. כפי שניבאנו, לאחר הסגר השלישי חלה אף עליה נוספת בשיעור הפניות לקבלת עזרה. תקופה זו מפגישה אותנו כאינדיבידואל וכחברה עם מצוקה פסיכוסוציאלית אשר לא נראתה עד כה. אנשים איבדו את מקום עבודתם וכפועל יוצא את פרנסתם, התא המשפחתי כפי שנתפס עד עכשיו חדל מלהתקיים ועטה לבוש אחר לחלוטין, הורים וילדיהם שוהים שעות רבות יחד, בין אם בתצורת סגר או בידוד ובין אם בניהול שגרה רגילה הכוללת לימודים ופעילויות שונות מתוך הבית. חיים בצל וירוס הקורונה מעמידים במבחן את הפחדים העמוקים ביותר שלנו, מציפים חרדה קיומית ברמה האישית, הזוגית, המשפחתית, תעסוקתית וחברתית.

קצרה היריעה מלפרט על כל המורכבויות וההתמודדות הנפשית אך כן ניתן לראות באופן ברור עליה בשימוש בחומרים פסיכואקטיביים ובהתמכרויות התנהגותיות בתקופה בה מצד אחד קיימת מצוקה כלכלית ועליה בחשיפה לסטרס, ומאידך יותר "זמן חופשי" ללא שגרה מסודרת המלווה באיבוד חיוניות ומשמעות. ההקלות והפסקת ההגבלות השונות שליוו אותנו במהלך שלושת הסגרים וביניהם, לא הפחיתו את שיעור השימוש בחומרים פסיכואקטיביים או בהתמכרויות ההתנהגותיות. ההפרעה שהתפתחה במהלך התמודדות האוכלוסייה עם מגפת הקורונה המשיכה גם לאחריה.

מתחילת 2021 'אילסם' שותפה לפעילויות מגוונות:

  1. בחודש מרץ 2021 התחלנו בהעברת הכשרה בתחום ההתמכרויות והתחלואה הכפולה לאנשי מקצוע ללא עלות, בשיתוף חברת השיקום 'קידום פרויקטים שיקומיים' והמרכז לבריאות הנפש באר שבע. ההכשרה הסתיימה בשבוע שעבר והוכתרה כהצלחה. מספר הנרשמים התקרב ל- 200 והנוכחות הייתה מרשימה לאורך כל ההכשרה אשר התקיימה פעם בשבוע. עובדה זו מראה לכולנו את הצמא הרב הקיים בתחום. תוכניתנו להמשיך ולבנות הכשרות נוספות (רחבות ומצומצמות כאחד).

  2. הוגשו ניירות עמדה בנושאי חדר הזרקה בטוחה ושימוש יתר בתרופות מרשם.

  3. בתחום מזעור הנזקים נרשמו הישגים מרשימים גם כן ובימים אלו אנו במשא ומתן מתקדם עם עריית תל אביב וגורמים נוספים להקמת חדר הזרקה ראשון בארץ.

  4. גם פרויקט הכרטיסיות בהן ניתן מידע והסבר באוריינטציה של מזעור נזקים אודות החומרים הפסיכואקטיביים השונים והשפעותיהם הסתיים ועל כך תודה רבה לכל מי שעסק במלאכה חשובה זו.

  5. אנו מתעתדים להמשיך בעבודתנו בוועדות הכנסת השונות, כולל שילוב במועצה הלאומית לבריאות הנפש, שותפות בהמלצות לוועדת סל התרופות, ומענה על שאילתות.

  6. הגשנו מסמך ארוך ומפורט העוסק במורכבות שנוצרה עם תחילת הרפורמה הביטוחית בבריאות הנפש בשנת 2015 בכל הקשור לנתק הגס בין גורמי הטיפול השונים בבריאות הנפש ובהתמכרויות למכון המחקר בכנסת ובקרוב נקיים פגישות עם ראשת האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ועם שר הבריאות הנכנס.

  7. סימפוזיון של אילסם בנושא התמכרויות וחידושים בתחלואה כפולה התקבל לכנס התלת שנתי של איגוד הפסיכיאטריה בישראל ו- 4 הרצאותינו גרפו שבחים רבים במהלך הכנס שהתקיים במלון 'קדמא' בשדה בוקר.

  8. התחלנו בחיזוק הקשר עם איגודים וחברות אחרים אשר לנו ולהם נושאי טיפול ועיסוק דומים. לראיה, בחודש מאי, בשיתוף החברה הישראלית לטוקסיקולוגיה קלינית, איגוד רופאי הילדים, איגוד רופאי המשפחה, בריאות הציבור ועוד, ערכנו כנס העוסק בבטיחות השימוש בקנביס למטרות חברתיות. שיתוף פעולה זה מתפתח לעריכת נייר עמדה משותף של מספר חברות ואיגודים בנושא זה. כחלק מהעשייה בשטח נידרש כחברה וכגוף מקצועי לשני תחומים משמעותיים בתקופה הקרובה, נושא הלגליזציה של תחום הקנביס והסדרתו ברמה החוקית והביצועית כאחד ונושא מזעור הנזקים אשר מקבל משנה תוקף במיוחד בתקופה מאתגרת זו של חיים בצל מגיפה עולמית.

קצרה היריעה מלפרט את שאר הפעילויות של החברה אך אנו נמשיך בעשייה המבורכת של הפורומים השונים ובמקביל נפעל להמשך העמקת הקשר עם איגודים מקצועיים משיקים לעבודתנו ויעדנו.

אנו נמשיך במסורת המבורכת של קיום ימי עיון, כנס חד יומי העוסק בפסיכותרפיה בהתמכרויות, וכנס שנתי באילת בחודש דצמבר עליו עומלים בימים אלו תחת הכותרת "חיבורים – טיפול בהתמכרויות, פתרון מורכבת". כמו כן, החלטנו להרים פרוייקט וובינארים מטעם אילסם אשר יהיה פתוח לכל חברי אילסם, פרטים בקרוב....

לאחר הפוגה קצרה פרסום הניוזלטר רואה אור שוב, ובנוסף, אנו מזמינים את כולם לגלוש באתר האינטרנט של אילסם. האתר עבר שיפוץ, קל להתמצאות ונוח לגלישה. אני מזמין את כולם להתעדכן בכל החדשות החמות והעדכניות בתחום התחלואה הכפולה וההתמכרויות.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות לחברי הועד, החדשים והוותיקים כאחד, לחברי אילסם המסורים אשר מלווים אותנו שנים רבות, ומזמין כל אחד מכם להעלות רעיונות, לכתוב לאתר האינטרנטי או לעיתון החברה ולקחת חלק פעיל בעשייתנו המבורכת.

שלכם,

ד"ר איתי בסר

יו"ר אילסם

איתי-בסר.jpg

כנסים וימי עיון

לוח אירועים עתידיים

זרקור על כתבים, מחקרים וספרים חדשים

המלצות על ספרים וכתבים חדשים ומחקרים של חברי אילסם

חדשות

מתחום

ההתמכרויות

סקירת חדשות בשטח בתחום ההתמכרויות

bottom of page