חוסר בויטמינים

השפעות ביולוגיות מגוונות של רמות ויטמין D בסרום בלימפומה על שם הודג'קין ו-DLBCL

חוקרים סבורים כי לוויטמין D יש תפקיד חשוב במסלולי אותות שונים בלימפומה, בייחוד לימפומה על שם הודג'קין

ויטמין D (אילוסטרציה)
ויטמין D (אילוסטרציה)

ידוע כי תפקידו העיקרי של ויטמין D הוא לשלוט במשק הסידן. עם זאת, עדויות מהתקופה האחרונה קושרות בין מחסור בוויטמין D בסרום לבין מידת אגרסיביות גבוהה יותר ותוצאים גרועים יותר בסוגים שונים של ממאירויות, ביניהם לימפומות, כאשר טרם הוגדרה סיבתיות להשפעות הנ"ל.

החוקרים בחנו את הקשר בין רמות של ויטמין D בסרום לבין ביטוי של גנים שונים, בעוקבה רטרוספקטיבית של 181 חולים עם סוגים שונים של לימפומה (104 חולים עם DLBCLי(diffuse large B‐cell lymphoma) ו-77 חולים עם לימפומה קלאסית על שם הודג'קין), כאשר עבור 116 היו זמינים פרופילים של ביטוי גנים – 52 של DLBCL ו-64 של לימפומה על שם הודג'קין.

החוקרים מצאו כי בחולי DLBCL, מחסור בוויטמין D לא היה קשור לשינוי משמעותי בביטוי גנים, עובדה המצביעה על מנגנוני פעולה אחרים, כולל השפעה מערכתית אפשרית או השפעה על הפרמקו-קינטיקה. לעומת זאת, נמצא כי בחולי לימפומה על שם הודג'קין, מחסור בוויטמין D הביא לשינויים משמעותיים בתכנית השעתוק, שהובילו להפעלה מתווכת NF-κB של מסלולי הישרדות והגנה מפני עקה. באופן תואם, נמצא כי מסלולי איתות התלויים בוויטמין D (על סמך אנליזה של ביטוי קולטנים לוויטמין D), היו מופעלים באופן משמעותי בחולי לימפומה על שם הודג'קין אך לא בחולי DLBCL.

החוקרים סבורים כי אף שהנתונים הנ"ל ראשוניים למדי, הם מהווים עדות לתפקידו הישיר של ויטמין D בביולוגיה של לימפומה על שם הודג'קין ומצביעים על ריבוי מודליות ועל פעילות ספציפית למחלה של ויטמין זה בממאירויות מסוג לימפומה.

מקור:

Donati, B. et al. Hematological Oncology 2021; 39(2); 205-214. https://doi.org/10.1002/hon.2827

נושאים קשורים:  חוסר בויטמינים,  ויטמין D,  מחקרים,  לימפומה מסוג הודג'קין
תגובות