COVID-19 בישראל

כנס בינלאומי בזום: דילמות בטיפול בחולים המטולוגים בעידן הקורונה

האם לאשפז חולים המטולוגים שאובחנו עם קורונה לצורך קבלת טיפול אינטנסיבי? האם לחסן והאם לתת מנות דחף לחולים אלה – סוגיות אלו ואחרות יידונו בכנס בינלאומי במרכז הסרטן דוידוף

פרופ' פיה רענני, ראש המערך ההמטולוגי במרכז דוידוף. "האם יש להתייחס באופן אחיד לכלל החולים ההמטולוגים בהיבט של הקורונה?"

דילמות בהתמודדות בטיפול בחולים אונקולוגים בעידן הקורונה יהיו הנושא המרכזי של כנס בינלאומי העוסק במיוחד בהמטולוגיה, שאותו מארגנת, כמו בארבע השנים הקודמות, פרופ' פיה רענני, ראש המערך ההמטולוגי במרכז דוידוף שבקמפוס המרכז הרפואי רבין בפתח תקווה. השנה הוא יתקיים ב-21-20 במאי, כמו כנסים רבים אחרים ב"זום" , בפורמט וירטואלי.

פרופ' רענני: "בשנים האחרונות נוצרה אצלנו מסורת של כנסים המטולוגיים בינלאומיים שעיקרם הרצאות ודיונים סביב נושא שהוא בחוד החנית בתחום ההמטולוגיה. כנס דוידוף הנוכחי הוא הכנס הבינלאומי החמישי ברצף שמארגן המערך ההמטולוגי במרכז דוידוף. המסורת החלה בשנת 2017 ובכל שנה נבחר נושא ייחודי בהמטולוגיה שהכנס עוסק בו. הכנס הנוכחי עוסק במתח הקיים בין practice based medicine לבין evidence based medicine.

"בעידן של מגיפה משתוללת, כאשר נגיף ה-COVID-19 גובה חיי אדם, אנשי מערכת הבריאות נקרעים בין הצורך לפעול במהירות, מחוץ לקופסה ותוך ראייה עתידית ולקיחת סיכונים, לבין האחריות לדבוק בכללים ובעובדות המוכחות. הדבר אמור הן לגבי השימוש בשיטות אבחון חדשניות והן לגבי מתן טיפולים חדשניים וקבלת החלטות רפואיות ורגולטוריות בלתי שגרתיות. קיימת עלינו האחריות הכבדה למצוא את האיזון העדין בין השניים – מחד לא להחמיץ הזדמנויות שיכולות להיות מצילות חיים ומאידך, לא לסכן את הציבור שבאחריותנו על ידי קבלת החלטות מהירות ולעתים פזיזות.

"עניין זה נכון פי כמה וכמה בעידן ה-COVID-19, אף על פי שמאז ומעולם קיימת דילמה כזאת כשמדובר בחולים המטואונקולוגים. אצלם מתרחש מה שאנחנו מכנים 'מטרה נעה': כשמדובר במחלות קטלניות מחד ובטיפולים חדשניים מאידך – ואלה כאמור מדגישים את הקונפליקט שבין  EVIDENCE BASED MEDICINE לבין PRACTICE BASED MEDICINE".

הכנס יתמקד בתחומים שונים בהמטולוגיה: לויקמיות חריפות וכרונית, מחלות לימפופרוליפרטיביות והמטולוגיה יישומית – המשלבת את המעבר משולחן המעבדה למיטת החולה - כל אלה בהיבטים של מחלה שהיא "מטרה נעה" עם טיפולים חדשניים והאיזון בין הכנסת טיפולים וטכנולוגיות חדשניות לבין הצורך להכניס אותם טיפולים באחריות ובזהירות המתבקשים.

רוב ההרצאות הן מוקלטות מראש אבל אחריהן יתקיים פאנל "חי" מהאולפן שבו ניתן לקיים דיון ולהציג שאלות לשם קבלת תשובות מכ-20 מרצים, ביניהם מומחים בתחום הלויקמיות החריפות והכרוניות ממדינות שונות.

מושב מיוחד מוקדש ל-COVID-19 שבו פרופ' רענני תרצה על הקשר שבין קורונה להמטולוגיה. הרצאתה תתמקד בתחומים הבאים: בעיות קרישת היתר בחולי קורונה והדילמה הטיפולית והמניעתית של מתן נוגדי קרישה בחולים הקשים; רפואת עירויים – "בנק הדם" ומתן פלזמה ממחלימי קורונה – ההוכחות בעד ונגד מתן טיפול.

עושה רושם שחולים עם מחלות המטואונקולוגיות – במיוחד אלה עם מעורבות לימפופרוליפרטיבית כמו לימפומה או CLL - נוטים יותר "להסתבך" מזיהום בקורונה עם שיעורי תמותה גבוהים יותר, אך זה דורש הוכחה. "בעקבות זאת", אומרת פרופ' רענני, "נדון בגישה האינטואטיבית כי יש להיות אקטיביים יותר בחולים אלה אל מול ההוכחות בספרות שהולכות ומתרבות כי אכן כך הדבר. ההרצאה תדון גם בשאלה אם יש להתייחס באופן אחיד לכלל החולים ההמטולוגים בהיבט של הקורונה או שיש חולים שמועדים יותר מאחרים להסתבך ולכן יש להתייחס אליהם באופן שונה".

שאלת החיסונים והדילמה הקשורה בכך תעלה לדיון: האם לנוכח העובדה שמדובר בחולים מדוכאי מערכת חיסונית הם – "ייהנו" יותר מהחיסון או שמעצם היותם מדוכאי חיסון – קיים אצלם קושי בהשגת תגובה חיסונית ולכן תרכיב החיסון אינו יעיל. ובהיבט זה, האם מתן "חיסוני דחף" נוספים יכולים לשפר את התגובה החיסונית. יצוטטו  מספר עבודות שפורסמו באחרונה בנושא זה.

"ברצוני להדגיש", הוסיפה פרופ' רענני, "דילמות אלו עולות בספרות אבל גם בחיי היומיום אנו כהמטולוגים עוסקים בשאלות הללו: עד כמה להיות אקטיביים ולאשפז חולים המטולוגיים שאובחנו עם COVID-19 לצורך קבלת טיפול אינטנסיבי יותר? האם לחסן והאם להוסיף מנות חיסון נוספות לחולים ההמטולוגיים?".

במושב שיוקדש לסוגיית החיסונים ירצה פרופ' נדיר ארבר, שזכה באחרונה לפרסום בזכות התרופה שפיתוח לטיפול בחולי COVID-19 קשים ואשר נוסתה כבר בקבוצת חולים בהצלחה. פרופ' לאונרד ליבוביץ ידון בהרצאתו בנקודת המבט של עורך עיתון על הדילמה שבקבלת פרסומים בנושא הקורונה. הרצאתו של הרב יובל שרלו על ההיבטים האתיים ובתיעדוף בעולם של החיסונים תחתום את הכנס.

לתכנית הכנס המלאה – ליחצו כאן

נושאים קשורים:  פרופ' פיה רענני,  המטולוגיה,  19-COVID,  כנס בינלאומי,  חדשות,  מרכז דוידוף,  חיסונים
תגובות