המודיאליזה

נוכחות של זן לא טיפוסי של הפטיטיס C ביחידת דיאליזה בצפון-מזרח הודו

חוקרים סבורים כי ישנה עלייה בהדבקה בזן נדיר של הפטיטיס C ביחידות המו-דיאליזה

04.03.2021, 11:32
נגיף HCV, הפטיטיס C (צילום:אילוסטרציה)

ידוע כי חולים העוברים טיפולי המו-דיאליזה נמצאים בסיכון מוגבר להדבקה בנגיף הפטיטיס Cי(HCV). כמו כן, ידוע כי יישום אמצעים סטנדרטיים למניעת זיהומים, יכול להפחית באופן משמעותי את הסיכון לזיהום כמו גם זיהומים נוזוקומיאליים אחרים. מטרת החוקרים הייתה לאפיין את שיעורי ההדבקה ב-HCV ואת הגנוטיפים הוויראליים בקרב נבדקים שעוברים המו-דיאליזה תחזוקתית ביחידה המיועדת לכך.

החוקרים הכלילו סך הכל 196 חולי המו-דיאליזה ובדקו את רמות ה-RNA הנגיפי במשך שנה, בבית חולים שלישוני בצפון מזרח הודו. אפיון הגנוטיפ בוצע באמצעות ריצוף ישיר (Sanger sequencing) של אזור הליבה 5'UTR.

החוקרים מצאו כי שיעור ההדבקה ב-HCV היה 26.0%. כאשר ביצעו אנליזה פילוגנטית, נמצאו 29 רצפים המקובצים סביב גנוטיפ 3 ותת סוג 3f. כמו כן, החוקרים דיווחו על דמיון גבוה בין הרצפים (שיעור דמיון של 75-100%) בקרב הרצפים המבודדים. זאת ועוד, נמצאו קווי דמיון מולקולריים גבוהים בין הרצפים המבודדים מאותה יחידה בעלת שיעורי זיהום גבוהים (26.0%), לאורך תקופת מחקר קצרה יחסית (10 חודשים), שהצביעו על העברה נוזוקומאלית.

החוקרים הגיעו למסקנה כי הדבקה נוזוקומיאלית בתת-סוג 3f הינה נדירה ולא דווח עליה בעבר בחולי דיאליזה. ייתכן כי הזן מתפתח מזנים נפוצים כגון 3b או 3i ועלול להתפשט עקב נדידה או תנועה של אנשים. הם סבורים כי נדרש יישום דחוף של אמצעי בקרת זיהומים נאותים.

מקור: 

Kalita, D. et al. Microbiology Open 2020; https://doi.org/10.1002/mbo3.1147

נושאים קשורים:  המודיאליזה,  הפטיטיס C,  זיהומים נוזוקומיאליים,  מחקרים
תגובות