קנאביס

קנאביס: טיפול חדש לסימפטומים שכיחים בקרב מבוגרים

חוקרים סבורים כי השימוש בקנאביס באוכלוסייה המבוגרת לצרכים רפואיים עשוי לגדול

ידוע כי השימוש בקנאביס הולך וגובר במגוון אוכלוסיות בארצות הברית. עם זאת, אין הרבה מידע בנוגע לאופן השימוש והסיבות לשימוש בקנאביס, באוכלוסיות מבוגרות יותר.

החוקרים ביצעו סקר אנונימי במרפאות גריאטריות, בו השתתפו בסך הכל 568 מבוגרים בני 65 ומעלה. מטרת הסקר הייתה להעריך את מאפייני השימוש בקנאביס באוכלוסייה זו.

החוקרים מצאו כי כ-15% (83 נבדקים) מהמשיבים על הסקר, דיווחו כי הם משתמשים בקנאביס בשלוש השנים האחרונות. הם מצאו כי מחצית (53%) דיווחו על שימוש בקנאביס באופן קבוע על בסיס יומי או שבועי, כאשר השימוש היה במוצרי CBD (קנאבידיול) בלבד (46%). זאת ועוד, הרוב (78%) השתמש בקנאביס למטרות רפואיות בלבד, כאשר המצבים הרפואיים או התסמינים הנפוצים ביותר היו כאב/דלקת פרקים (73%), הפרעות שינה (29%), חרדה (24%) ודיכאון (17%). החוקרים דיווחו כי קצת יותר מ-3/4 מהנבדקים דיווחו כי הקנאביס מועיל להם "במידה מסוימת" או "מאוד" בהקלה על אחד או יותר מהמצבים הרפואיים הנ"ל, ומלווה במעט תופעות לוואי. כמו כן, קצת יותר ממחצית מהנבדקים השיגו את הקנאביס בבית המרקחת, כאשר צורות הלקיחה הנפוצות ביותר היו תחליבים (35%), תמיסות (35%) ועישון (30%). בקרב רוב הנבדקים (94%) בני המשפחה ידעו על השימוש בקנאביס, כמחצית דיווחו שחבריהם ידעו ו-41% דיווחו כי גם הרופא שלהם ידע. לבסוף, נמצא כי 61% מהמשיבים השתמשו בקנאביס לראשונה בגיל מבוגר (בגיל 61 או יותר), כאשר משתמשים אלו היו בעלי דפוס שימוש פחות מסוכן (כלומר סיכוי גבוה יותר כי השימוש נעשה למטרות רפואיות ופחות צריכה באמצעות עישון).

החוקרים הגיעו למסקנה כי רוב המבוגרים במדגם יזמו את השימוש בקנאביס לאחר גיל 60 והשתמשו בו בעיקר למטרות רפואיות כמו טיפול בכאב, הפרעות שינה, חרדה ו/או דיכאון. הם סבורים כי השימוש בקנאביס בקרב מבוגרים עשוי לגדול עקב הצורך הרפואי, הלגליזציה המקילה ושינוי הגישה של אוכלוסייה זו כלפי הנושא.

מקור: 

Yang, K. H. et al. Journal of the American Geriatrics Society 2020; https://doi.org/10.1111/jgs.16833

נושאים קשורים:  קנאביס,  אוכלוסיה מבוגרת,  מחקרים
תגובות