קורונה בישראל

המערך האפידמיולוגי של צה"ל מגיע רק לכמחצית ממגעי הנדבקים

מפקדת אלון שהוקמה בפיקוד העורף מבצעת כ–3,000-2,500 חקירות ביום אך לא זוכה לשיתוף פעולה מהציבור | המערך המשטרתי לפיקוח על המבודדים מתפקד בקושי ומגיע לכ–1% מהם

צילום: דובר צה"ל

במשימת החקירות האפידמיולוגיות שהוטלה על פיקוד העורף של צה"ל לשם קטיעת שרשרת ההדבקה מועסקים עתה כ-1,400 איש והכוונה להגיע ל-2,000 עד 1 בנובמבר ובהמשך ל-2,500. כ-700 מהחוקרים הם ממשרד הבריאות וכ-300 בלבד מצה"ל, בהם כ–250 קצינים וחיילים ואנשי מילואים. עוד כ-1,000 אנשי צבא פועלים בשטח ובהם 300 חוקרים במדים. הכשרת חוקר נמשכת שבוע ושבוע נוסף הוא בהתנסות תחת פיקוח והנחיה מתאימה ובצה"ל מתכוונים להכשיר עוד כוח אדם לנושא.

בדיווח של עמוס הראל הבוקר (ד') ב"הארץ" נמסר עוד כי משימת התחקור הוטלה על מפקדת אלון ב–11 באוגוסט בראשות תא"ל ניסן דוידי. היחידה גם מסייעת למערך בדיקות הקורונה, תפעול מלוניות, קשר עם מבודדים ומטלות נוספות. מערך החקירות מבצע כ–2,500-3,000 חקירות ביום וההנחה שיידרש לטפל בעומס עתידי נוכח העלייה בתחלואה.

היעד שהוצב: להגיע בתוך כ–30 שעות מזיהוי חולה לעשרה מגעים שלו ולהורות לכולם להיכנס לבידוד לשבועיים מהיום שבו פגשו את החולה. בפועל, השיעור הממוצע מסתכם כעת ב–5.5 בלבד בשל חוסר שיתוף פעולה מצד החולים המזוהים. כ–40% מהם מדווחים בחקירות על לא יותר משלושה מגעים עקב חוסר רצון להכניס אנשים אחרים לבידוד, שיכחה או מבוכה. צה"ל המליץ לכן לפתוח בקמפיין הסברה נרחב לציבור כדי להגביר את שיתוף הפעולה עם החקירות.

בעיה אחרת שעליה מדווח: המערך המשטרתי לפיקוח על המבודדים מתפקד בקושי ומגיע לכ–1% בלבד מהם כדי לוודא שהם שוהים בבתיהם.  אזרחים רבים "מצפצפים" על ההנחיות ויוצאים מבתיהם מבלי לחשוש מענישה או מהדבקת אחרים.

נושאים קשורים:  פיקוד העורף,  חקירה אפידימיולוגית,  חדשות,  קורונה,  צה"ל,  בידוד,  חולה מאומת
תגובות