• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
פסילוסיבין

מדיטציה מגבירה את השפעותיו החיוביות של פסילוסיבין בהקשרים טיפוליים

אפיון וניבוי של תגובה חריפה ומתמשכת לפסילוסיבין בקבוצה העוברת ריטריט מדיטציה

10.02.2020, 17:47
mindfulness, מדיטציה (צילום: אילוסטרציה)

מדיטציה וסמים פסיכדליים מילאו תפקידים מרכזיים בחיפוש האנושי אחר התעלות עצמית ושינוי אישי. עם זאת, טרם נערכו ניסויים בסטנדרטים מודרניים הבוחנים את ההשפעות הסינרגיסטיות האפשריות שלהם, תוך חיזוי וניבוי מצבים וגורמים אישיותיים היכולים לשמש כגורמי חיזוי רבי עוצמה לאופן ההשפעה.

קבוצת מחקר פסיכדלית מהמחלקה לנוירופסיכופרמקולוגיה והדמיית מוח במחלקה לפסיכיאטריה, פסיכותרפיה ופסיכוסומטיקה, בבית החולים האוניברסיטאי הפסיכיאטרי ציריך, אוניברסיטת ציריך, ניהלה מחקר אקראי כפול סמיות מבוקר פלצבו בו ניתנה מנה של פסילוסיבין (315 מיקרוגרם / ק"ג PO) או פלצבו (n = 39) לקבוצה של אנשים שמתרגלים מדיטציה במהלך ריטריט מדיטציה בקבוצת מיינדפולנס של 5 ימים.

פסילוסיבין הגביר את עומק המדיטציה ואת שכיחות המקרים של תחושת פירוק העצמי החיובית לאורך רצף התפיסה-הזיה, ללא חרדה במקביל. פתיחות, אופטימיות ויכולת הערכה מחדש של עמדות רגשיות, כל אלו היו גורמים מנבאים לתגובה החריפה. בהשוואה לפלצבו, פסילוסיבין שיפר את היכולת להתמקד במיינדפולנס ויצר שינויים חיוביים גדולים יותר בתפקוד הפסיכו-סוציאלי במעקב של 4 חודשים, אשר אושרו על ידי דירוגים חיצוניים. שינויים ארוכי טווח אלו נמצאו קשורים באופן מובהק לעוצמה של חוויית פירוק העצמי החריפה שנחוותה במהלך צריכת הפסילוסיבין.

החוקרים מסיקים כי מדיטציה מגבירה את השפעותיו החיוביות של פסילוסיבין תוך כדי עמידות מנטלית יחסית לתגובות דיספוריות אפשריות. ממצאים אלה מדגישים את יחסי הגומלין בין גורמים לא-פרמקולוגיים לבין מצב נפשי מקדים לטיפול כמו גם את התפקיד הקריטי של ויסות רגשות וקשב בעיצוב האיכות החווייתית של מצבים פסיכדליים. הממצאים מראים שגם חוויית אובדן תחושת העצמי הנפרד יכולה להוות בפני עצמה גורם המשפיע לאורך טווח על התנהגות וגישה (attitude). הבנה טובה יותר של המנגנונים העומדים בבסיס החוויות הפסיכדליות המועילות יכולה לשמש להנחיית התערבויות טיפוליות על פני מצבים נפשיים רבים בצורת יישומית עם עזרה פרמקולוגית פסיכדלית.

מקור: 

Smigielski, Lukasz, Michael Kometer, Milan Scheidegger, Rainer Krähenmann, Theo Huber, and Franz X. Vollenweider. "Characterization and prediction of acute and sustained response to psychedelic psilocybin in a mindfulness group retreat." Scientific reports 9, no. 1 (2019): 1-13.

נושאים קשורים:  פסילוסיבין,  מדיטציה,  פסילוסין,  פטריות פסילוסיב,  תפקוד פסיכו-סוציאלי,  ויסות רגשי,  רפואה פסיכדלית,  רפואת התמכרויות,  מחקרים
תגובות