חדשות

ועדת סל התרופות: בדיקות סקירה לגילוי נשאות למחלות גנטיות גם לאוכלוסיה הערבית, הבדואית והדרוזית

ועדת סל שירותי הבריאות המליצה בנוסף על הקמת צוות מומחים לאונקולוגיה וגנטיקה עבור תכנית לבדיקות סקר למוטציות שכיחות בגנים BRCA1/2 בנשים ממוצא אשכנזי, ללא כל קשר עם תחלואה ורקע של סרטן

בדואיות בנגב. בדיקות הסקירה לגילוי נשאות למחלות גנטיות לאוכלוסיה הערבית, הבדואית והדרוזית, לא נכללו בסל התרופות עד כה. אילוסטרציה

ועדת סל התרופות המליצה למשרד הבריאות להקים מיד צוות מומחים לאונקולוגיה וגנטיקה כדי שיכין עוד במהלך השנה הקרובה מתווה מפורט, תוך התייחסות לגבי החשיבות והישימות של תכנית לעריכת בדיקות סקר למוטציות שכיחות בגנים BRCA1/2 בנשים ממוצא אשכנזי – ללא כל קשר עם תחלואה ורקע של סרטן – וכל זאת למניעת סרטן שד ושחלה.

לצד זה העניקה הוועדה דירוג A8/9 לבקשה להכללת בדיקת הסקר לכל חולה עם סרטן שד או שחלה ללא קשר למוצאה, ומשמעות הדבר היא שסיכוייה להיכלל במסמך ההמלצות הסופיות להרחבת הסל בשנה הקרובה גבוהה מאוד.

בנוסף, הוענק הדירוג הגבוה ביותר A9 לקראת הדיון המסכם, לבקשה לכלול במסגרת בדיקות הסקירה לגילוי נשאים של מחלות גנטיות באוכלוסיה הכללית, גם לבדיקת סקירה מיוחדת לתסמונת HH1 - היפוגליקמיה היפר-אינסולינמיה משפחתית – הפרעה המתבטאת בייצור יתר של אינסולין המלווה בהיפוגליקמיה בקרב יהודים ממוצא אשכנזי.

דירוג זהה ניתן גם לבקשה לכלול בסל בדיקות הסקירה להפרעה PEBAT -Encephalopathy, progressive, early-onset, with brain atrophy and thin corpus callosum (PEBAT) בקרב יהודים ממוצא הודו-קוצ'ין. זוהי הפרעה בהתפתחות המוח המתאפיינת באיחור ניכר בהתפתחות הפסיכומוטורית מיד לאחר הלידה או בילדות, מה שגורם להיעדר יכולת דיבור ולהתקפים. רוב החולים גם סובלים מהיפוטוניה ואינם מסוגלים ללכת.

כמו כן הוענק הדירוג  A9 לבקשה להוסיף למסגרת בדיקות הסקירה לגילוי נשאות למחלות גנטיות גם בדיקות אלו לאוכלוסיה הערבית, הבדואית והדרוזית, שעד כה לא נכללו בסל התרופות.

הוועדה דירגה A9 גם את המועמדות לכלול בסל את סקר הראייה לפעוטות בגני הילדים, וביקשה לקבל פירוט על תכנית היישום של הסקר הזה.

דירוג A8/9 הוענק למועמדות לכלול בסל משקפי ראייה לילדים בגילאים 8-0 שנים. כל אלה לא נכללו עד כה בסל התרופות והטכנולוגיות בישראל.

דו"ח עיקרי ההחלטות של הוועדה מישיבת העבודה ה-8 שלה פורסם אמש (ב'). בישיבה זאת נדונו נושאים בתחום הנוירולוגיה, רפואת עיניים, אנדוקרינולוגיה, התמכרויות, א.א.ג וגנטיקה.

בין התרופות שקיבלו דירוג A8/9 שהעביר את המועמדות שלהן לשלב הדיונים השני, המכריע:

בתחום רפואת העיניים - טיפול לטיפול במשקעים של גבישי ציסטין בקרנית בחולים בציסטינוזיס; התכשירים Lucentis ו-Eylea לשם הרחבת הכללתן במסגרת הסל גם כקו טיפול מתקדם לאחר שימוש ב-Bevacizumab לשם טיפול בפגיעה בראייה על רקע בצקת סוכרתית (DME), כמו כן לטיפול בניוון מקולה על רקע גיל (AMD) ולטיפול בפגיעה בראייה על רקע CNV משנית למיופיה פתולוגית. התכשיר Ozurdex – גם לטיפול בפגיעה בראייה על רקע חסימת וריד ברשתית (RVO).

באנדוקרינולוגיה – Forteo להרחבת הכללת בסל גם לטיפול באוסטיאופורוזיס על רקע שימוש בגולוקו-קורטיקואידים למטופלים בסטרואידים שהם בעלי צפיפות עצם נמוכה  מתחת ל-2.5 או שבר אוסטיאופורוטי. ל-Crysvita - לטיפול בהפרעה במשק הזרחן ותת-זרחן בדם (היפופוספטמיה) הקשורה בתורשתיות (X-linked). התכשיר הזה קיבל גם A9 כשהוא מיועד לטיפול בילדים בני שנה ומעלה.

בתחום הא.א.ג – הוענק דירוג A8/9 למועמדות של שסתום דיבור לחולים עם טרכאוסטומיה שלא על רקע ממאירות; לשינוי בשיטת התקצוב של  מכשירי שמיעה לבני 64-51 ולשדרוג מערכת חיצונית של שתלי שמיעה, כולל המעבד, לאחר חמש שנים מההשתלה או ההחלפה. לשתי בקשות אלו ביקשה הוועדה גם התייחסות מומחים לקראת שלב הדיונים השני.

נושאים קשורים:  ועדת סל התרופות,  דירוג A9,  בדיקות גנטיות,  חדשות,  בדיקות סקר גנטיות
תגובות