• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
חדשות

ארגוני הרופאים והגופים למניעת עישון: לאסור כליל את הפרסום על מוצרי טבק

לקראת הדיון בהצעות החוק להגבלת פרסום ושיווק סיגריות ומוצרי טבק, קוראים ארגוני הרופאים לממשלה לאסור פרסום ולהגביל שיווק באופן גורף וללא החרגות

עישון (shutterstock)

ארגונים הרופאים והגופים העוסקים במניעת עישון שיגרו נייר עמדה ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, לקראת הדיון שיתקיים מחר (ב') בהצעות החוק להגבלת פרסום ושיווק סיגריות ומוצרי טבק.

נייר העמדה מדגיש את הצורך בהגנה על בריאות הציבור מפני פרסום ושיווק בנושא הזה ומחבריו כתבו בין השאר: "איסור הפרסום והגבלת השיווק צריך להיות גורף וללא החרגות. עליו לכלול אזהרות גרפיות, שיופיעו על החפיסות ויש לאסור הצגת מוצרי טבק".

על נייר העמדה חתומים איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, האגודה למלחמה בסרטן, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון וכן הגופים הציבוריים: המועצה הישראלית למניעת עישון והמיזם למיגור העישון.

בנייר העמדה נאמר, בין השאר: "תעשיית הטבק משקיעה מאמצים ומשאבים עצומים בפיתוי קהלים חדשים להתמכרות המסוכנת. קהל היעד המועדף עליה הוא בני הנוער וצעירים. התעשיה מפתחת שיטות מתוחכמות לשיווק, דוגמת שיווק ייעודי באינטרנט וברשתות החברתיות, מעורבות באירועים לצעירים, במסיבות, מבצעים ופרסומים סמויים. בנוסף, מפתחות חברות הטבק מוצרים חדשים ואטרקטיביים לצעירים, כדי לפתות אותם להשתמש במוצר ממכר, מזיק וממית. מוצרי טבק, ניקוטין ועישון בכל אחת מצורות השימוש, הם סמים ממכרים ושיווקם פוגע בחופש הבחירה של הפרט".

עוד נכתב בנייר העמדה: "בעוד שהחקיקה בעולם התקדמה ומניבה תוצאות, החקיקה בישראל נמצאת בפיגור משמעותי לעומת מדינות אחרות. את המחיר, בחיי אדם, משלמים אזרחי ישראל. אחד האמצעים המוכחים והיעילים ביותר למאבק בנזקי העישון ולהצלת חיי אדם הוא איסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק, ניקוטין ועישון. מסיבה זו תעשיית הטבק משקיעה מאמץ אדיר בשיבוש כל ניסיון לעדכן חקיקה בנושא הזה.

"בישראל, תעשיית הטבק הצליחה לגרום לעיכוב מתמשך בשנים האחרונות בנושא החקיקה ובכך לגרום לנזק חמור לבריאות הציבור. אנו תומכים במאמצים שלך (ח"כ כבל) ושל חברי הכנסת מהסיעות השונות לקדם הצעות חוק בנושא, ברוח אמנת ה- FCTC ואנו קוראים לכם לעמוד איתן כנגד הלחצים של תעשיית הטבק.

"אנו מצפים ממשרד הבריאות להצטרף ליוזמה ולפעול בכל הכלים העומדים לרשותו לקידום תהליך החקיקה למען בריאות הציבור.

"איסור מקיף על פרסום ישיר ועקיף של כלל מוצרי הטבק יקטין את שכיחות העישון בישראל ב- 4.4% בתוך חמש שנים וימנע בין 31 אלף ל-41 אלף מקרי מוות בטרם עת מעישון לאורך התקופה הזאת. איסור הפרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון צריך להיות גורף וללא כל החרגות. יש לכלול במסגרתו התייחסות לאזהרות הגרפיות, דרישה לחפיסות אחידות ואיסור הצגת מוצרי טבק".

בדיון הצפוי מחר תחל הוועדה להכין לקריאה ראשונה את הצעתם של יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל, ח"כ יהודה גליק וחברי כנסת נוספים, לתקן את החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק, על מנת לאסור פרסום ולהגביל את שיווק מוצרי הטבק. כיום קובע החוק הגבלות מסוימות בלבד על פרסום מוצרי טבק. חברי הכנסת מציעים עתה לאסור כליל את הפרסום ולהגביל את שיווק המוצרים.

בנוסף תחל הוועדה להכין לקריאה ראשונה גם את הצעת ח"כ איל בן ראובן וחברי כנסת נוספים, לתקן את החוק ולחייב את חברות הטבק להוסיף לאזהרה המופיעה היום על חפיסות הסיגריות גם תמונה הממחישה את נזקי העישון – כאשר תמונה זו חייבת לתפוס מחצית משטח החפיסה.

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  טבק
תגובות