• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות קבע תקנות שירחיבו משמעותית אזורי איסור העישון בישראל

בין השאר, קובעות התקנות החדשות שהוגשו אתמול (ג') לאישור ועדת הבריאות של הכנסת, כי יחול איסור עישון בכניסה לבתי חולים ובכניסה למשרדים ממשלתיים, וכן בהופעות ציבוריות, חניונים, גני שעשועים וגני חיות; ארגון רופאי בריאות הציבור מתנגד לנוסח משום שאינו מחמיר דיו

עישון בישראל (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות העביר לאישור ועדת הבריאות של הכנסת צו המרחיב משמעותית את המקומות שבהם ייאסר בקרוב העישון בישראל. איסור העישון יחול בין השאר על כל שטחי בריכות השחייה, במגרשי ספורט עירוניים, בהופעות, בחניונים, בגני שעשועים, בגני חיות, בכל שטחי בתי החולים ובכניסות למשרדי ממשלה ולגני ילדים. הכוונה היא שהתקנות ייכנסו לתוקף 30 יום מאישורם בוועדה. בפועל – נראה כי הדבר ייקח לפחות חודשיים.

התקנות החדשות מבוססות על ההמלצות שהגיש צוות התכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו בשנת 2011. האגודה למלחמה בסרטן וארגון רופאי בריאות הציבור בהר"י הביעו את התנגדותם לתקנות המוצעות, וטענו כי אינן מחמירות דיין ואינן מלוות בקמפיין, כפי שדרוש.

בדברי ההסבר לצו הודגש, כי מעישון כפוי מתים מדי שנה 800 מבין 8,000 הישראלים שמתים בשנה כתוצאה מעישון, כלומר 1 מכל 10. הם אינם מעשנים אך מותם הוא כתוצאה מחשיפה לעישון הכפוי. במחקר ניטור ביולוגי שביצע משרד הבריאות התגלו סימני חשיפה לעישון כפוי בקרב 63% מציבור הלא-מעשנים. "תוצאה זו מצביעה על חשיפה נרחבת לעישון פסיבי בישראל, ומחייבת הגברת ההתערבות לצמצומה", נכתב בהודעת המשרד.

נכון להיום, חל איסור לעשן ברדיוס של 10 מטרים מהכניסות והיציאות לבתי החולים - אך כעת האיסור יהיה גורף. ההסבר לכך הוא ש"מעשנים רבים מתגודדים באזורי עישון מאולתרים ברחבי בית החולים, כולל במקומות המשמשים למעבר הכרחי של חולים ואנשי צוות שאינם מעשנים, בקרבת חלונות חדרי אשפוז, חדרי אוכל וחדרי צוות. לנוכח בעיית סימון הטווח הנדרש מהכניסות והיציאות, הם אף מתקרבים לטווח של פחות מ-10 מטרים מהכניסות והיציאות. מציאות זו גורמת לזיהום אויר, למפגע בריאותי ולמטרד ריח בכניסות וביציאות שחודר גם לתוך המבנה".

המשרד הודיע, כי האיסור לעשן יחול על פי הצו המורחב על מקומות שבהם מתקיימות הופעות תחת כיפת השמים, בכל מקום פתוח לציבור המשמש לפעילות גופנית, כולל מגרשי ספורט; בבריכות שחייה, כולל פתוחות, ובכל מתקני הבריכה; האיסור יחול על רדיוס של 10 מטר מהכניסה לגני ילדים ומעונות וכן בחצרות גני הילדים; בגני השעשועים; אסור יהיה לעשן ברדיוס של 10 מטר מהכניסות והיציאות למשרדי הממשלה, בחניונים ציבוריים מקורים או תת-קרקעיים; בשטח גני חיות עד מרחק של 10 מטר מהכניסה - למעט בפינות עישון מוגדרות; בכל חצר בית חולים או מרפאה, גם מחוץ למבנה.

המשרד הודיע, כי מותר להנהלת בית החולים להגדיר אזורי עישון בחצר בית החולים, בתנאי שיהיו במרחק עשרה מטרים לפחות מהכניסות והיציאות. מחלקות סגורות יוחרגו מהתקנות לשלוש שנים.במהלך שלוש השנים הבאות תגובש תכנית לסיוע וטיפול בגמילה מעישון במחלקות אלה.

מנהל בית החולים יוכל לקבוע "הסדרי עישון ייחודיים" שיבטיחו את מירב ההגנה למאושפזים ולצוות העובדים במחלקה מפני עישון כפוי ויאפשרו "למאושפזים ולצוות הרפואי שאינם יכולים לצאת משטח המחלקה אפשרות לעשן, אם הם בוחרים בכך".

בהסבר לגבי האיסור שיחול על עישון בגני השעשועים נכתב בצו: "עישון של מבוגרים הנמצאים בתוך מתחמים אלו גורם לחשיפה משמעותית של ילדים והוריהם לעישון כפוי. סיכון נוסף הנובע מתופעת העישון בגני משחקים הוא השלכת בדלי סיגריות בשטח גן המשחקים, וכן שאריות טבק בטעמים מעישון נרגילות בשעות הערב והלילה באותם מתחמים. תינוקות וילדים קטנים עלולים לבלוע שאריות אלה ולהסתכן בחנק ובהרעלות".

הרחבת איסור העישון מחוץ למשרדי הממשלה מנומק כך: "המציאות שנוצרה בכניסות למשרדי ממשלה רבים היא התגודדות של מעשנים בקרבת הכניסות והיציאות, הגורמת לחשיפה לעישון כפוי ולמפגע ריח ומטרד לכל באי המשרד הממשלתי, ובמיוחד לצוותי הביטחון והאבטחה הנמצאים במקום באופן רציף ולמשך שעות רבות. בנוסף, התגודדות המעשנים בכניסות למשרדי הממשלה פוגעת בתדמית השירות הממשלתי לאזרח ומעבירה מסר מוטעה לגבי אופן ניצול שעות העבודה של עובדי המדינה".

לגבי האיסור שיחול על עישון בחניונים מוסבר: "חניונים מקורים או תת-קרקעיים הם מקומות שבהם על פי רוב, אין תחלופה טובה של אוויר. לכן, החשיפה לעישון כפוי במקומות אלה משמעותית יותר. האיסור נועד למנוע הפיכת החניון המקורה או התת-קרקעי לאזור עישון".

לגבי האיסור בגני החיות, ההסבר שניתן לכך: "ילדים והוריהם מסתובבים בשבילים ובמתחמים מוגבלים. העישון במקומות אלו גורם לחשיפה לעישון כפוי של הציבור הנמצא בקרבת מקום. בעיה נוספת הנגרמת מעישון בגני החיות: מפגע וסכנה הנגרמת מזריקת בדלי הסיגריות, שאותם בולעים עופות ויונקים – מה שגורם להרעלות, לחנק ולמוות של בעלי החיים".

תגובת ארגון רופאי בריאות הציבור

ארגון רופאי בריאות הציבור והאגודה למלחמה בסרטן דורשים להפוך לקבוע כי העישון אסור לגמרי במרחב הציבורי, למעט במקרים מיוחדים שייקבעו בתקנות. "השאלה צריכה להשתנות מ'היכן אסור לעשן' ל'היכן מותר לעשן'", הדגישו שני הארגונים בתגובתם שהועברה למשרד הבריאות, לאחר שקיבלו את טיוטת  התקנות החדשות להערות.

הארגונים הביעו התנגדותם לנוסח: "זה צעד חשוב אך בלתי מספק להשגת התכלית של הגנה על בריאות הציבור מפני עישון כפוי במקומות ציבוריים".

שני הארגונים דרשו ממשרד הבריאות "שינוי ממשי ולא למראית עין" : "שינויי חקיקה חייבים להיות מלווים בקמפיין הסברה נרחב ובהשקעה באמצעי אכיפה מתאימים על מנת להיות אפקטיביים".

הרופאים והאגודה למלחמה בסרטן דורשים את הרחבת האיסור לכלל השטחים הפתוחים בכל המקומות שבהם העישון אסור והוספת מקומות ציבוריים פתוחים בהם שוהים ילדים ואינם מכוסים בתקנות החדשות, כמו חופי הים, שמורות טבע וגנים לאומיים, גנים ציבוריים ופארקים, מוזיאונים, ומקומות תפילה. עוד דורשים הארגונים לבטל את כל החריגות המאפשרות חדרי עישון או אזורי עישון במבני ציבורי או בכלי רכב לתחבורה ציבורית (מונית) גם כשאין בו נוסעים.

עוד דורשים הארגונים לאסור עישון בטווח של 50 מטר (ולא 10 מטר כפי שמופיע בתקנות) מכל הכניסות והיציאות למבנים ציבוריים, והרחבת האיסור לכלל תחנות האוטובוס ובטווח של 10 מטר מהתחנות ורציפי הרכבת, ללא כל חריגים.

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  עישון כפוי,  משרד הבריאות,  תקנות,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות

ומי יאכוף ?

אנונימי/ת
08.11.2017, 22:11

צודק. כל עוד אין אכיפה על התקנות הקיימות, אין טעם להתקין נוספות