• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
חדשות

דו"ח נזקי העישון: 1 מ-5 ישראלים מעשן סיגריות באופן קבוע

דו"ח משרד הבריאות על היקפי תופעת העישון בישראל פורסם היום; כחצי מהאוכלוסייה הערבית דיווח על עישון פסיבי (כפוי), ובשכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות, התשלום על סיגריות עשוי להגיע לכרבע מההוצאה המשפחתית; עלות נזקי העישון - כ-13 מיליארד ש"ח בשנה

עישון בישראל (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות מפרסם הבוקר (יום א') דו"ח על היקפי תופעת העישון בישראל, נכון לסוף שנת 2014. מהדו"ח עולה, כי העישון בישראל אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כ-700 מהם בקרב לא מעשנים שנחשפו לעישון כפוי (פסיבי).

כמו כן, ההערכה היא שהעלות הישירה והעקיפה של נזקי העישון למערכת הבריאות היא כ-1.7 מיליארד שקל בשנה; העלויות העקיפות הנוספות הנגרמות כתוצאה מהפסדי פרודוקטיביות עקב אובדן כושר עבודה וימי מחלה מוערכות בעוד כ-1.9 מיליארד שקלים, וערך אובדן חיי האדם (בחישוב ממוצע של כ-10 מיליון שקל לכל אדם כפי שמקובל במדינות ה-OECD) מגיע לכ-8 מיליארד שקל לשנה. בסך הכל, עלויות נזקי העישון למשק הישראלי מוערכות בכ-12.8 מיליארד שקלים בשנה.

העישון בישראל אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כ-700 מהם בקרב לא מעשנים שנחשפו לעישון כפוי (פסיבי)

נתונים נוספים מהדו"ח שיציג היום סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לממשלה:

- שיעור המעשנים בישראל בקרב בני 21 ומעלה, נכון לשנת 2014, עומד על כ-19.8% (על פי סקר הבריאות הלאומי). זוהי ירידה לעומת שנת 2013, שבה נמצא ("הסקר החברתי 2013" של הלמ"ס), כי שיעור המעשנים בישראל עמד על 23.1%. סקר אחר, שכותרתו "ידע, עמדות והתנהגות בריאותית בישראל 2013" מצא בעבר, כי שיעור המעשנים בקרב בני 21 שנה ומעלה עמד על 18.7%.

- 27.3% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו- 12.6% מכלל הנשים. שיעור העישון עומד על 26.3% באוכלוסייה הערבית ו-18.4% באוכלוסייה היהודית.

- למעלה ממחצית מהגברים המעשנים דיווחו על צריכה של 20-10 סיגריות ליום (יהודים וערבים). בקרב הנשים המעשנות, שיעור הצורכות פחות מ-10 סיגריות ליום גבוה (כ-40%) ודומה בשתי האוכלוסיות.

- בהשוואה עולמית, שיעור העישון בקרב גברים בישראל (27.3%) נמוך במעט מהממוצע במדינות האיחוד האירופי (28.5%). שיעור העישון בקרב נשים בישראל (12.6%) נמוך באופן משמעותי ביחס למדינות האיחוד האירופי – (17.7%).

- מחקר של האוניברסיטאות תל-אביב, חיפה וירושלים בשיתוף חיל רפואה בהובלת ד"ר לאה רוזן (ת"א) עקב אחרי התחלת עישון בקרב צעירים בישראל במשך 24 שנים והקיף 50,254 מתגייסים. מהמחקר עלה, כי 31% מהבנים ו-25.7% מהבנות עישנו בעת הגיוס לצה"ל. הגיל שבו הסיכון הגבוה ביותר להתחלת עישון בקרב הבנים והבנות הוא 17. גיל התחלת העישון הממוצע אצל בנים הוא 15.7 שנה, ו-16 בקרב הבנות.

- בקרב בנים ובנות שהתחילו לעשן מוקדם נמצא קשר מובהק לרמת השכלה נמוכה, רמת השכלה נמוכה של ההורים ומוצא. גיל התחלת עישון נמוך בקרב בנים נמצא קשור לכושר גבוה ומצב סוציואקונומי נמוך או בינוני. גיל התחלת עישון נמוך בקרב הבנות נמצא קשור גם למוצא מערבי ושימוש באמצעי מניעה.

- כ-35% מהלא-מעשנים דיווחו שהם חשופים לעישון כפוי: כ-30% מהיהודים ולמעלה ממחצית מהערבים. המקומות המועדים ביותר לחשיפה לעישון כפוי היו: בית המגורים (נשים) ומקום העבודה (גברים).

- משקי הבית בישראל הוציאו בשנת 2014 מעל ל-8.2 מיליארד שקל על רכישת מוצרי טבק ועישון. זאת, לעומת שוק החלב למשל (חלב לשתייה, גבינות וכדו') שהיקפי המכירות בו היו 7.5 מיליארד שקל.

- במשקי הבית מהמעמד הסוציואקונומי הנמוך ההוצאה על סיגריות עשויה להגיע לכ-25% מכלל ההכנסה החודשית – מה שגורם לפגיעה בביטחון התזונתי ולהגדלת הפערים בבריאות.

בדו"ח מצוין, כי בהתאם לסל שירותי הבריאות, כל קופות החולים מציעות כיום סדנאות גמילה מעישון בפריסה כלל ארצית למגוון הקבוצות באוכלוסייה, בכל השפות, וללא עלות. בחלק מקופות החולים מוצעים למבוטחים בנוסף או כחלופה גם ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון וייעוץ אישי.

בהשוואה עולמית, שיעור העישון בקרב גברים בישראל (27.3%) נמוך במעט מהממוצע במדינות האיחוד האירופי (28.5%)

כל מי שמשתתף בסדנה לגמילה מעישון, זכאי לרכוש בהנחה של 85% תרופות מרשם לגמילה מעישון או תחליפי ניקוטין במחיר מלא. במידה שהנגמל איננו יכול להשתמש בתרופות המרשם, ההנחה ניתנן לו על רכישת תחליפי הניקוטין.

הדו"ח מוסיף, כי רבים מנסים להפסיק לעשן ללא הכנה מוקדמת, תמיכה מקצועית או תמיכה תרופתית. סיכויי ההצלחה של הפסקת עישון בדרך זאת הם נמוכים מאוד (אחוזים בודדים). לכן, מומלץ לכל מעשן לפנות לקופת החולים שלו דרך המוקד הטלפוני או אתר האינטרנט של הקופה או להגיע פיזית לסניף הקופה שליד מקום מגוריו ולקבל תמיכה וייעוץ בהליך הפסקת העישון דרך הצטרפות לסדנה או קבלת חומרי הסברה בנושא.

בשנת 2014 מספר הפונים לגמילה מעישון בארבע קופות החולים הגיע ל-26,818, כ-40% מהם נשארו גמולים מעישון שנה לאחר הסדנה.

סוכלו הברחות טבק

בדו"ח נמסר, כי עובדי המכס במעבר אלנבי סיכלו השנה ניסיונות הברחה של כ-40 טון טבק לגלגול ולנרגילות בשווי של כ-24 מיליון שקלים. כמו כן, נתפסו כ-1,300,000 חפיסות סיגריות (שש מכולות). במעבר הגבול עם מצרים, המיועד למטענים בלבד, תפסו עובדי מכס ניצנה כ-950 ק"ג טבק ששוויו בשוק כ-600,000 שקלים. בנתב"ג נתפסו כ-380 אלף חפיסות סיגריות.

על פי הערכות, בשנת 2013 הפסידה המדינה כ-130 מיליון שקלים כתוצאה מפערים במיסוי מוצרי טבק שונים ובגלל ההברחות וחמיקה מתשלום מס כנדרש. בשנת 2014 הפסד המדינה ממיסוי על מוצרי טבק הוערך בכ-250 מיליון שקלים.

הדו"ח קובע, כי "סחר לא חוקי בטבק הוא מקור למימון ארגוני טרור (חיזבאללה, דעאש ואחרים), אבל גם פוגע במדיניות הבריאות והמיסוי של המדינות, בכך שהוא מאפשר זמינות של מוצרי טבק זולים בשוק ומעודד את העישון וכך גם פוגע בהכנסות המדינה ממיסים. סחר לא חוקי בטבק מסייע בהלבנת הון ומהווה מרכיב חשוב בפשיעה בין-לאומית".

מחברי הדו"ח ציינו, כי יוזמות חקיקה שונות, בעיקר ממשלתיות, שנועדו לבצע אסדרה ותיקון של לפחות חלק מהליקויים שבהתנהלות תעשיית הטבק, מוצריה ודרכי השיווק שלה, נתקלים בהתנגדות עזה מצד גורמי התעשייה ושתדלניה (לוביסטים) בכנסת. לא אחת, יוזמות חקיקה אלו נדחות או מעוכבות חודשים ושנים.

להורדת הדו"ח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  עישון,  עישון כפוי,  סרטן ריאות,  תמותה,  גמילה,  הברחה,  פשיעה בין-לאומית
תגובות