• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
חדשות

משרד הבריאות מבהיר: אין להטיל על רופאי משפחה לרשום קנאביס

שלשום דווח בערוץ 2, כי המשרד החליט על הצעד בעקבות מצוקת התורים במרפאות לכאב, בניגוד לעמדת איגוד רופאי המשפחה

משרד הבריאות פירסם הערב (יום ד') הודעה, לפיה לא שינה את עמדתו בנוגע למתן אישורים לקנאביס, וכי "אין להטיל על רופאי המשפחה את מתן האישורים". ההודעה פורסמה על רקע דיווח שבערוץ 2, שצוטט היום ונדון בהרחבה בכלי התקשורת, לפיה המשרד החליט לאשר לרופאי משפחה לספק מרשמים לקנאביס רפואי, בתנאי שמדובר במרשמי המשך (לא תחילת טיפול) וכי המינון לא שונה מהמינון עליו המליץ הרופא המומחה.

"משרד הבריאות מבקש להבהיר שלא שינה את עמדתו כי אין להטיל על רופאי המשפחה את מתן האישורים לקנאביס", נאמר בהודעת המשרד, "אסור כי רופאי המשפחה יהפכו לשער האחורי ללגליזציה. המשרד עושה הכל על מנת להקל על החולים הזקוקים לקנאביס רפואי ובמסגרת זו נידונה בעיית התורים הארוכים במרפאות הכאב".

לדברי המשרד, "בימים הקרובים ידונו האמצעים השונים לפתרון הבעיה".

כתב חדשות ערוץ 2, יואב אבן, דיווח שלשום במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ, כי המשרד כבר הכריע שאחד הפתרונות לבעיה יהיה מתן אפשרות לרופאי משפחה לספק את המרשם בשני תנאים: שיהיה מדובר בהארכת הטיפול קיים (כלומר לא בהתחלת הטיפול) וכי לא ישונה המינון שנקבע למטופל בידי מומחה.

על-פי הערכות, עד 2018 צפוי מספר המטופלים שיקבלו רישיון שימוש בקנביס רפואי לגדול מכ-18 אלף ל-40 אלף. עם הזמן גם גדלה רשימת ההתוויות להן מאושר השימוש בקנביס הרפואי. באחרונה הותר הטיפול באמצעותו במקרים מסוימים של אפילפסיה אצל ילדים ובמקרי פוסט טראומה, בנוסף לרשימת מחלות אחרות.

בעבר, איגוד רופאי המשפחה וקופות החולים התנגדו להכנסת רופאי המשפחה בקהילה למסגרת נותני המרשמים. משרד הבריאות החליט להסמיך עשרה רופאים חדשים, בנוסף לכ-20 שכבר מורשים להעניק מרשמי שימוש בקנביס.

יו"ר איגוד רופאי המשפחה, שלמה וינקר, אמר לפני ההבהרה של משרד הבריאות, כי הופתע לשמוע על ההנחיה החדשה. "איש לא פנה אלינו בעניין הזה, גם לא התקיים דיון מוקדם או התייעצות". ל"דוקטורס אונלי" הוסיף פרופ' וינקר, כי לא קיבל תשובות ממשרד הבריאות בעניין האישור האפשרי.

עוד מסר פרופסור וינקר, כי בירר את הנושא גם עם הנהלת קופת חולים כללית וגם עם ד"ר סילביו בריל, יו"ר האיגוד לרפואת כאב ו"גם הוא לא ידע מהיכן הגיעה ההודעה על ההנחיה". "התרשמתי, בסדרת הבדיקות הטלפוניות שערכתי, כי איש במשרד הבריאות איננו לוקח אחריות על ההודעה ששודרה", אמר.

ניסיון קודם לאפשר לרופאי קופות החולים למתן מרשמי הקנביס לא זכה לשיתוף פעולה מצד הרופאים או הקופות. המנכ"ל הקודם של משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, ביקש מהקופות להעביר אליו שמות הרופאים שיוסמכו למתן המרשמים – אולם התגובה היתה הסתייגות מוחלטת והתנגדות לכל הרחבה נוספת של מסגרת הרופאים שהורשו לעניין הזה. המתנגדים ציינו, כי המהלך המוצע יטיל עומס גדול נוסף ומיותר על הקופות ועל מרפאות הקהילה, מה שיפגע עוד יותר במטופלים הנזקקים.

בהקשר זה ציטט היום (יום ד') "הארץ" את פרופסור דניאל ורדי, ראש החטיבה הרפואית בקופת חולים לאומית, שאמר כי "להערכתנו, מנימוקים קליניים, אישור השימוש בקנביס רפואי צריך להיות מוגבל מאוד, מדוד מאוד, וההחלטות לגבי מתון החומר למטופלים צריכות להיות נתונות בידי מעטים שמומחיותם בכך - ובידי המדינה. רופאי הקהילה שכבר עתה מוטל עליהם עומס עבודה גדול אינם צריכים לעסוק בכך".

פרופסור ורדי אמר עוד לעיתון: "מרפאות הכאב מוצפות על ידי פונים המבקשים לקבל קנביס מסיבות שונות ומשונות - לא תמיד מנימוקים קליניים אמיתיים. על הרופאים מופעל לחץ רב, איומים ואף אלימות".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  קנאביס רפואי,  מריחואנה,  איגוד רופאי המשפחה,  קנאביס,  פרופ' שלמה וינקר,  לגליזציה של מריחואנה
תגובות
סמי גדליה
22.09.2014, 00:00

טוב נהג משרד הבריאות שפרסם הודעת תיקון בנושא הקנביס הרפואי .מסכים עם הנחייה של משרד הבריאות שרופא המשפחה לא יעסוק באישור הטיפול הקנביס.

רופא בכיר
04.10.2014, 16:31

למה משרד הבריאות לא מפרסם רשימה רופאים מורשים לאשר טיפול בקנאביס?

גיא
20.10.2014, 17:03

האם ההטלה על רופאי המשפחה לרשום ריטלין הידוע בשימוש הרחב בו עושים אנשים מסוימים להסנפה (כתחליף לקוקאין) גרם ל-'לחץ רב, איומים ואף אלימות' כלפי הרופאים ?
אולי הלובי של חברות התרופות מנע זאת ..?