• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
מריחואנה

שימוש בקנביס עלול להוות גורם סיכון לסיבוכים קרדיווסקולריים

לפי מחקר חדש, עלייה בכמות הדיווחים על הקשורים לסיבוכים קרדיווסקולריים בקרב משתמשים בקנביס בצרפת מרמזת על קשר בין השניים

28.04.2014, 09:40

מחלות קרדיווסקולריות מהוות את גורם התחלואה והתמותה המרכזי בעולם. בין גורמי הסיכון הידועים לתחלואה קרדיווסקולרית: השמנה, גיל, רקע גנטי, סוכרת, יתר לחץ דם, עישון סיגריות וכולסטרול גבוה.

לאחרונה הועלה גורם סיכון אפשרי נוסף - שימוש בקנביס. גורמים שונים הקשורים באופן השימוש בקנביס עשויים להשפיע על התרומה שלו לסיכון הקרדיווסקולרי: אופן הצריכה (עישון על סוגיו, לעומת דרכים אחרות), עישון קנביס יחד עם טבק ועוד. לאור השימוש הגובר, גם בתחום הרפואי, בקנביס - חשוב לבדוק את הסיכון הטמון בשימוש בו.

החוקרים השתמשו בדיווחים לרשת הצרפתית למעקב על התמכרויות (The French Addictovigilance Network), בין השנים 2006-2010.

בתקופת המחקר הועברו קרוב ל-2,000 דיווחים הקשורים בשימוש בקנביס, מתוכם 35 קשורים לסיבוכים קרדיווסקולריים. אחוז הדיווחים הקשורים בסיבוכים קרדיווסקולריים כתוצאה משימוש בקנביס (מתוך סך הדיווחים הקשורים בשימוש בקנביס) עלה מ-1.1% ב-2006 ל-3.6% ב-2010. המשתמשים היו ברובם גברים, בני 34 שנים בממוצע.

בידי החוקרים היה מידע לגבי גורמי סיכון קרדיווסקולריים רק בחלק מהמקרים. ב-60% מהמקרים היה עישון מקביל של טבק וקנביס. שיעור התמותה היה 26%. הסיבוך השכיח היה תסמונת כלילית חריפה.

המגבלה העיקרית של מחקר זה היא ההתבססות על דיווחים לרשת המעקב על התמכרויות, וסביר כי הוא לוקה בהטיה של דיווח חסר. ליקוי נוסף הוא מידע חסר, בחלק מהמקרים, לגבי הרקע של החולים וגורמי הסיכון הקרדיווסקולריים הידועים. על אף כל מגבלות אלו, ראויה לציון העלייה בכמות הדיווחים הנוגעים לסיבוכים קרדיווסקולריים בקרב משתמשים בקנביס, בעיקר תסמונת כלילית חריפה, ואחוז התמותה הגבוה.

בצרפת ישנם 1.2 מיליון משתמשים קבועים בקנביס. אם הרגל זה מהווה גורם סיכון לתחלואה קרדיווסקולרית משמעותית, כפי שעולה ממחקר זה, הרי שברמת האוכלוסייה יש לכך משקל רב. החוקרים ממליצים, כי יש לחקור באופן שיטתי את הסיכון הטמון בשימוש בקנביס.

במאמר עורך מציין הכותב, כי אין ספק שלקנביס תכונות רפואיות חשובות, אולם ישנן עדויות, כולל מחקר זה, לסיכונים הנובעים משימוש בו, כולל מוות. לדבריו, חשוב שרופאים, מטופלים והאוכלוסייה הכללית יהיו מודעים לכך וכי כל מקרה של סיבוך ידווח.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Jouanjus E, Lapeyre-Mestre M, Micallef J, et al. Cannabis Use: Signal of Increasing Risk of Serious Cardiovascular Disorders. J Am Heart Assoc.2014; 3: e000638.

נושאים קשורים:  מריחואנה,  קנביס,  בעיות לב,  סיבוכים קרדיווסקולריים,  מחקרים
תגובות