• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
דלקת כבד אלכוהולית

הזנה אינטנסיבית בצינור אינה מאריכה הישרדות מטופלים עם דלקת כבד אלכוהולית חריפה

הזנה אנטרלית אינטנסיבית לא משפרת את שיעורי ההישרדות של מטופלים עם דלקת כבד אלכוהולית חמורה המטופלים בקורטיקוסטרואידים, לעומת הזנה פומית רגילה, ואף מלווה באי-נוחות ותופעות לוואי

06.04.2016, 08:03
הזנה אנטרלית (צילום: אילוסטרציה)

דלקת כבד אלכוהולית חמורה (Severe alcoholic hepatitis) היא מחלה מסכנת חיים, אשר במסגרת הטיפול בה מומלץ לספק הזנה פומית מספקת. בוצע מחקר מבוקר עם הקצאה אקראית על מנת לקבוע אם שילוב של קורטיקוסטרואידים והזנה אנטרלית (enteral nutrition) אינטנסיבית יעיל יותר מאשר טיפול בקורטיקוסטרואידים בלבד, עבור מטופלים עם דלקת כבר אלכוהולית חריפה.

במחקר זה, אשר בוצע ב-18 בתי חולים בבלגיה ובשניים בצרפת, בין פברואר 2010 לפברואר 2013, השתתפו 136 מטופלים בגילאי 18-75, הצורכים כמויות גדולות של אלכוהול, שלאחרונה החלו להפגין סימני צהבת ואובחנו עם דלקת כבד אלכוהולית חריפה שאושרה בביופסיה.

המטופלים הוקצו אקראית ביחס 1:1 לקבלת הזנה אנטרלית אינטנסיבית יחד עם מתילפרדניזולון (Methylprednisolone – Medrol, Solu) או להזנה קונבנציונאלית ומתילפרדניזולון (ביקורת). הזנה אנטרלית אינטנסיבית בוצעה דרך צינור הזנה במשך 14 ימים. התוצא העיקרי שנבדק היה הישרדות המטופלים לאחר שישה חודשים.

בניתוח עם כוונה לטפל (intention-to-treat) לא נמצא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות בשיעורי התמותה המצטברת בשישה חודשים: 44.4% מהמטופלים בקבוצת ההזנה האנטרלית האינטנסיבית מתו (95% רווח בר סמך 32.2%-55.9%), כמו גם 52.1% מהמטופלים בקבוצת הביקורת (39.4%-63.4%) (P =0.406). צינור ההזנה הוצא לפני תום תקופת המחקר לבקשתם של 48.5% מהמטופלים, ותופעות לוואי חמורות הקשורות לתזונה אנטרלית אירעו בקרב חמישה מטופלים.

ללא קשר לקבוצת הטיפול, שיעור גבוה יותר של מטופלים שהיו עם צריכה קלורית הנמוכה מ-21.5 קילו-קלוריות לק"ג ביום מתו (65.8%, 48.8%-78.4%), בהשוואה למטופלים עם צריכה קלורית גבוהה יותר (33.1%, 23.1%-43.4%), (P < 0.001).

לסיכום, במחקר עם הקצאה אקראית אשר כלל מטופלים עם דלקת כבד אלכוהולית חמורה שטופלו בקורטיקוסטרואידים, נמצא כי הזנה אנטרלית אינטנסיבית היתה קשה ליישום ולא העלתה את שיעורי ההישרדות. למרות זאת, צריכה קלורית יומית נמוכה נקשרה עם עלייה בשיעורי התמותה, ולכן תזונה מספקת צריכה להיות מטרה עיקרית בטיפול באוכלוסיית מטופלים זו.

מקור:
Christophe Moreno, Pierre Deltenre, Christelle Senterre, Alexandre Louvet, Thierry Gustot, Boris Bastens, Axel Hittelet, Marie-Astrid Piquet, Wim Laleman, Hans Orlent, Luc Lasser, Thomas Sersté, Peter Starkel, Xavier De Koninck, Sergio Negrin Dastis, Jean Delwaide, Isabelle Colle, Chantal de Galocsy, Sven Francque, Philippe Langlet, Virginie Putzeys, Hendrik Reynaert, Delphine Degré, Eric Trépo. Intensive Enteral Nutrition Is Ineffective for Patients With Severe Alcoholic Hepatitis Treated With Corticosteroids. Gastroenterology April 2016Volume 150, Issue 4, Pages 903–910.e8

נושאים קשורים:  דלקת כבד אלכוהולית,  הזנה אנטרלית,  קורטיקוסטרואידים,  מתילפרדניזולון,  צינור הזנה,  סיכויי הישרדות,  צריכה קלורית יומית,  תזונה מספקת,  מחקרים
תגובות